Ako vybrať vyvažovačku

Kategórie
 
 
 
 
 

Ako vybrať vyvažovačku

Blog
Vyvažovačky kolies by dnes mali byť súčasťou každého pneuservisu ale i autoservisu. Nesprávne vyvážené koleso totiž môže spôsobovať vibrácie, ktoré sa prenášajú do volantu i celého vozidla. Nevyvážené kolesá tiež spôsobujú väčšie opotrebenie pneumatík a následne i niektorých podvozkových častí. Vyvažovačka kolies dokáže nevyváženie jednoducho zmerať a určiť umiestnenie závažia. Ale ako určiť, ktorú vyvažovačku na túto prácu použiť? Poradíme vám v článku...


Všetci vieme, že pneumatiky treba pri každom prezúvaní vyvažovať. Tiež vieme, aké riziká spôsobujú nevyvážené pneumatiky a aké fatálne následky môže mať zanedbanie tohto procesu. No ak nie ste práve pneuservisným nadšencom, zrejme neviete, aké vlastnosti a parametre by ste mali pri nákupe vyvažovačky sledovať.


Statické a dynamické vyvažovanie
Skôr ako začneme popisovať jednotlivé parametre, vysvetlíme sa dva základné spôsoby vyvažovania pneumatík. Prvým spôsobom je vyvažovanie statické, určené pre kolesá, ktoré sa vyvažujú prostredníctvom umiestňovania závažia len na jednu stranu kolesa. Používa sa hlavne na pneumatikách pre motocykle. Nerovnováha sa meria statickým vyvažovacím strojom, kde je pneumatika umiestnená na vertikálnej osi na neotáčavom vretene. V dnešnej dobe sa táto metóda používa veľmi zriedkavo, pretože bola nahradená efektívnejšou metódou dynamického vyvažovania kolies.
Dynamické vyvažovanie si vyžaduje rotáciu kolesa a závažia sa umiestňujú po celej šírke disku. Pri tejto technike je možné dosiahnuť podstatne presnejšie vyváženie, nakoľko sa meria a koriguje tak dynamická, ako aj statická sila.

Motocykle, osobné alebo nákladné vozidlá
Pri výbere správnej vyvažovačky treba zohľadniť aj typ vozidiel, ktorých kolesá budete vyvažovať. Pro tomto rozhodovaní sledujeme paramere ako maximálny priemer kolesa, maximálna hmotnosť kolesa, priemery upínacích kužeľov a vyvažovacie programy. Pri kolesách nákladných vozidiel bude rozhodujúcim parametrom aj prítomnosť zdvíhacieho zariadenia. 



Automat, poloautomat alebo manuál
Základným rozdielom v komfortne a samozrejme aj v cene predstavuje rozdelenie na manuálne, poloautomatické alebo automatické vyvažovačky. V prípade manuálnej vyvažovačky je nutné zmerať a zadávať všetky rozmery (vzdialenosť kolesa od vyvažovačky, priemer a šírku disku) manuálne. V prípade poloautmatickej vyvažovačky je časť týchto údajov načítaná automaticky (najčastejšie vzdialenosť kolesa od vyvažovačky a priemer) prostredníctvom výsuvného ramienka, ktoré obsluha prikladá na referenčné body. V prípade plnoautomatického stroja sú všetky údaje načítané prostredníctvom výsuvných ramienok alebo sonaru. 
Ďalším zjednodušením je systém S-Drive, ktorý zabezpečuje automatické otočenie kolesa do polohy umiestnenia závažia. Nie je teda nutné otáčať kolesom. 

So zdvihákom alebo bez
Vyvažovačky kolies, ktoré umožňujú upínať kolesá väčších priemerov (napríklad pre kolesá nákladných vozidiel), môžu byť vybavené aj zdvihákom kolies. Toto zariadenie umiestnené kolmo na os vretena vyvažovačky nadvihne koleso do požadovanej výšky, čím šetrí čas a energiu obsluhy.





Programy na ALU a plechové disky
Pri všetkých strojoch výrobca udáva počet programov pre ALU a plechové disky. Na čo však tieto programy slúžia? Vo všeobecnosti môžeme povedať, že programy určujú, ako a kde sa na šírke disku umiestnia vyvažovacie závažia. Napríklad, ak je priestor medzi brzdovým strmeňom a vnútornou stranou disky príliš malý, môže nalepenie závažia na vnútornú stranu viesť až ku vzájomnému kontaktu týchto plôch. V tomto prípade je nutné zvoliť program, pri ktorom budú na vonkajšiu stranu umiestňované nalepovacie závažia a vnútornú stranu závažia naklepávacie.  

Určovanie miesta montáže závažia
Miesto nevyváženia vyhodnotí stroj na základe kontrolného merania. V závislosti od technickej úrovne zariadenia Vám zariadenie tento bod vymedzí zvukovým signálom pri postupnom ručnom otáčaní kolesa, svetelným lúčom na vnútornej strane kolesa alebo automatickým zastavením na určenom bode na konci merania. V poslednom prípade je koleso aj automaticky zaaretované v požadovanej polohe. V predchádzajúcich prípadoch je nutné aretáciu kolesa zabezpečiť prostrednístvom pedálu alebo tlačidla. 

V prípade častých výpadkov alebo iných nedostatkov vo vašej elektrickej sieti odporúčame vybrať zariadenie, ktoré je vybavené reguláciou napätia (prípadne systémom PowerGuard), ktorá ochráni zariadenie pred výkyvmi v elektrickej sieti.